Bahan bantu mengajar yang digunakan ialah :
Aktiviti Pengajaran Pelajar Pandai
Hasil Pembelajaran : Membandingkan isipadu cecair menggunakan pengukuran piawai.
Bahan-bahan : Silinder penyukat, gelas, cawan, botol mineral, teko dan air berwarna.
Langkah-langkah :
1. Murid dibahagikan kepada lima kumpulan dan mempunyai lima orang ahli.Murid diminta bekerja secara koperatif.
2. Lantik seorang murid sebagai perekod di dalam setiap kumpulan.
3. Berikan bahan-bahan yang disediakan di hadapan kelas kepada setiap kumpulan.
4. Minta murid mengisi air berwarna ke dalam gelas dan cawan dan kemudian menuangkan air berwarna itu ke dalam silinder penyukat secara berasingan dan rekodkan bacaan air..
5. Ulang dengan bekas botol mineral dan teko.
6. Minta murid rekod bacaan air berwarna di dalam jadual dibawah :
7. Minta murid menulis penemuan mereka di dalam pernyataan di bawah:
a) Air di dalam bekas______ adalah lebih daripada air didalam bekas ______.Oleh itu ____liter adalah lebih daripada ______liter.
b) Air di dalam bekas _____adalah kurang daripada air di dalam bekas __________.
Oleh itu ____liter adalah kurang daripada ____liter.
c) Air di dalam bekas______ adalah lebih daripada air didalam bekas ______.
Oleh itu ____liter adalah lebih daripada ______liter.
d) Air di dalam bekas _____adalah kurang daripada air di dalam bekas __________.
Oleh itu ____liter adalah kurang daripada ____liter.
8. Perbentangan kumpulan.
Lembaran kerja
Tiada ulasan:
Catat Ulasan