Bahan Bantu Mengajar Dan Aktiviti Pengajaran Pelajar Lemah

Bahan bantu mengajar yang digunakan ialah :



Aktiviti Pengajaran Pelajar Lemah

Hasil Pembelajaran : Membandingkan isipadu cecair menggunakan pengukuran piawai.

Bahan-bahan : Silinder penyukat, gelas, cawan, botol mineral, teko dan air berwarna.

Langkah-langkah :

1. Murid dibahagikan kepada  lima kumpulan dan mempunyai lima orang ahli.Murid diminta bekerja secara koperatif.
2. Lantik seorang murid sebagai perekod di dalam setiap kumpulan.
3. Berikan bahan-bahan yang disediakan di hadapan kelas kepada setiap kumpulan.
4. Minta murid mengisi air berwarna ke dalam gelas dan kemudian menuangkan air berwarna itu ke dalam silinder penyukat.
5. Ulang dengan  bekas-bekas yang lain.
6. Minta murid rekod bacaan air berwarna di dalam jadual dibawah :



7. Minta murid menulis penemuan mereka di dalam pernyataan di bawah:
       Air di dalam gelas ialah __________liter.
       Air di dalam cawan ialah __________liter.
       Air di dalam botol mineral ialah __________liter.
       Air di dalam teko ialah _________liter.
8. Minta murid membincangkan dan membuat perbandingan bekas mana yang mempunyai kapasiti paling kecil dan paling besar.
9. Perbentangan kumpulan.

Lembaran kerja




Tiada ulasan:

Catat Ulasan